maandag 25 augustus 2008

Kakeltrut zkt staminée

Na een jaar wonen op het Zuid, heb ik mijn portie trendyness gehad. Cafés volgestouwd met french gemanicuurde lolita's in d&g heels die de gemiddelde vrouw hoogtevrees zouden geven en hipsters met wit gebleachte tanden die zelfs 's nachts hun hoornen gemontuurde zonnebril niet afgezet krijgen.

Ik heb nu even nood aan een bruine kroeg waar de verslagen man alleen oog heeft voor zijn pint en waar de overrijpe vrouw waggelend een praatje slaat met iedereen. Waar de vogelenpik en de flipperkast het enige entertainment zijn. Met dikke fluwelen gordijnen voor den entree en muren die volhangen met foto’s van kaartspelende honden en uitgestalde trofeeën van plaatselijke helden. Waar niet opgekeken wordt wanneer iemand binnenwandelt in z’n peignoir. Waar de weeë geur van het toilet je tegemoet komt als een goede vriend. Waar Freddy Breck en Dennie Christian weemoedig door de luidsprekers kraken en waar de sanseveria nog een gewone plant is.
In Antwerpen zijn er ongetwijfeld genoeg etablissementen van dien aard. Ik doe een beroep op u, ervaren caféganger, om enkele suggesties in mijn box te droppen. Ik oefen alvast van thuis uit in het aanknopen van gesprekken over lang vervlogen tijden, toen de mensch nog gelukkig was en een pintje nog 20 frank kostte*.
Alvast bedankt.
* Geen idéé meer hoeveel een pintje ooit in Belgische frank heeft gekost

6 opmerkingen:

Sarah zei

ik denk dat je er met 20 frank niet ver naast zit! those were the days ;)

het enige café van die categorie dat ik ken is de Vogelenzang, u ongetwijfeld ook welbekend hihi

Anoniem zei

Café 'In de stad Aalst' aan het begin van de Carnotstraat voldoet anders ook aan een hoop van uw voorwaarden. Plus: honden die op banken en tafels lopen, veel over en weer geroep, schone tl-verlichting aan het plafond, een fantastisch vies toilet, meer rook in het etablissement dan op die ene oudejaarsavond in het switel. En, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, veel sappig Antwerps...

Tine zei

Wat ik een heel leuk café vind in Antwerpen is De Zeven Schaken, naast 't stadhuis. Wel een iets opgekuistere versie van jouw bruine kroeg, maar toch bruin en gezellig!

Kakeltrut zei

@Tine: en lekker dichtbij, dus daar val ik binnenkort eens binnen!

Anoniem zei

In de categorie 'iets of wat opgekuist ondertussen'

Café Stanny (Stanleystraat in Berchem), Café naast meubelzaak Pluym (Turnhoutsebaan Deurne)

In de categorie 'hard core kroeg': Het Hof van Ellende op de Dageraadplaats, maar ik denk niet dat het er nog is. Daar heb ik menigmaal gezeten... en gekeken.

Anoniem zei

beter laat dan nooit:
-'t Half Souke, hoek H. Geeststraat - Hoogstraat
- het Chauffeurke - St.-Jansvliet
-'t Kabouterke, Sint-Bernardse Steenweg

Om een of andere reden drie verkleinwoorden.